Nieuws - 14/02/20

Sweetpack lanceert Healthy Balance Candy

Gezond snoep met Nutri-score A valt in de smaak van LRM

Sweetpack, opgericht in 1994, is een Limburgs familiebedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling en productie van snoepgoed. Het bedrijf is vooral gekend voor haar zogenaamd retrosnoep; snoepkettingen en -horloges, gevulde schelpjes, tutters, fluitjes en lippenstift. Gezien de toenemende bewustwording rond voeding, lanceert Sweetpack nu ook Healthy Balance Candy, suikervrij snoepgoed met Nutri-score A. Dat is erg uitzonderlijk voor een bedrijf in de snoepsector. En het valt in de smaak, want op de grootste snack- en snoepgoedbeurs ter wereld in Keulen was de internationale belangstelling zeer groot. Het bedrijf kreeg een KlimOp-lening van de Limburgse Investeringsmaatschappij om haar groei mee te ondersteunen.

Sweetpack speelt met Healthy Balance Candy – het meest recente productgamma - sterk in op de toegenomen vraag van de markt naar gezond snoep. Een bewuste en noodzakelijke keuze, zo zegt oprichter en CEO van Sweetpack Johan Melis. “We leven steeds bewuster en we eten anders. Over het algemeen hechten we meer belang aan onze gezondheid en staan we stil bij wat we eten, veel meer dan vroeger. Daarbij heeft ook nog eens vijf à tien procent van de bevolking een voedselallergie”, legt Melis uit. “Die trend is sterk te voelen in de voedingssector en al zéker in onze niche. Onze nieuwste snoepjes beantwoorden daarom aan de gewijzigde wensen van de eindklant. Ze zijn niet alleen vegan, suiker- en glutenvrij, maar ook rijk aan vitamine D3, vezels en echt fruit. Bovendien hebben ze een Nutri-score A, wat zeer uitzonderlijk is in onze sector, dragen ze bij tot tandherstel en maken we gebruik van duurzaam en recycleerbaar verpakkingsmateriaal.”

ISM 2020

Het bewijs dat dit de toekomst is, bleek nog maar eens op de ISM-beurs in Keulen, de grootste snack- en snoepgoedbeurs ter wereld. “We presenteerden er begin februari de nieuwe Healthy Balance Candy”, zegt Wouter Melis, verantwoordelijk voor Research & Development bij Sweetpack. “De internationale belangstelling voor onze producten was nog nooit zo groot als nu. We hebben er een aantal belangrijke contacten gelegd om ons innovatieve snoep internationaal op de kaart te zetten.”

Die internationalisering vraagt natuurlijk om nieuwe investeringen. Daarvoor kan Sweetpack rekenen op de steun van de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM via een KlimOp-lening. “Sweetpack maakte de voorbije jaren een positieve evolutie door en paste zich door innovatief te denken vlot aan de veranderde behoefte van de markt aan”, zegt Gunter Plevoets, Head of Corporate Lending LRM. “Een mooi voorbeeld van een Limburgs familiebedrijf dat inzet op vernieuwing, constante productontwikkeling  en -optimalisatie én bovendien via maatwerkbedrijf Bewel voor heel wat extra tewerkstelling zorgt in onze provincie. Op dit moment werken er bij Bewel al 55 werknemers enkel en alleen voor Sweetpack. De verwachting is dat dat aantal snel zal groeien tot een honderdtal.”

Vader Johan Melis richtte Sweetpack op in 1994. Toen bestond de voornaamste activiteit vooral in de ontwikkeling en productie van hard suikerwerk. In 2011 stapten zonen Wouter en Maarten mee in het bedrijf om ook de productie van het geperst suikerwerk zelf te verzorgen. Op die manier kon Sweetpack het snoep vervormen tot de gewenste figuurtjes en vormen en onderscheidt het zich van zijn concurrenten. In 2015 kwamen ook de productie van granulaat op basis van gedroogd fruit en de gepatenteerde en chrunchy marshmallows voor de ontbijtgranenindustrie op gang. Aan de laatste innovatie van vorig jaar – de Healthy Balance Candy – ging heel wat onderzoek en ontwikkeling vooraf om tot het gewenste resultaat te komen. Daarmee is de cirkel voorlopig rond, maar Sweetpack blijft op zoek gaan naar vernieuwing in de snoepindustrie.