Nieuws - 26/02/19

Limburg Startup viert derde verjaardag met eigen magazine

LSU schenkt start-up-community 50 gratis zitjes in Limburgse incubatoren

Limburg Startup, LSU, viert vandaag haar derde verjaardag. Om dit derde levensjaar te vieren heeft LSU een nauwe samenwerking afgesloten met het volledige Limburgse incubatorennetwerk.  Door middel van een gloednieuwe boekingstool in de LSU-app kan je eenvoudig en snel je seat voor 1 dag boeken. Daarnaast lanceert LSU ook haar eigen magazine. Hiermee zet Limburg Startup samen met de Limburgse incubatoren haar deuren wagenwijd open voor ondernemers, studenten en bedrijven om nog sneller nieuwe locaties en mede-ondernemers te leren kennen. En dat niet alleen in Vlaanderen, want LSU wil in haar derde levensjaar stevig inzetten op het uitbreiden van haar netwerk in de Euregio. Met reeds 230 professionele coaches, 260 groeibedrijven in de Limburgse incubatoren en vele start-up initiatieven en ondernemingen in het Limburgse netwerk, is het Limburgse start-uplandschap klaar om over de grenzen heen te kijken.

Limburg Startup werd drie jaar geleden in het leven geroepen door verschillende partners en met als drijvende kracht de Limburgse Investeringsmaatschappij, LRM. De Limburgse start-up community blaast vandaag drie kaarsjes uit en geeft naar aanleiding van deze verjaardag 50 dagpassen weg om een dagje te werken in de Limburgse incubatoren. Het  Limburgse incubatorennetwerk bundelt de krachten en lanceert een fonkelnieuwe boekingstool in de bestaande LSU-app. De reserveringstool laat toe om een zitje te boeken in één van de negen Limburgse incubatoren. In slechts een paar minuten tijd reserveer je je plaats, betaal je en krijg je toegang tot het volledige Limburgse start-upnetwerk. Voor een volledige dag werken in één van de incubatoren betaal je 25 euro, een halve dag kost je 12,5 euro. En speciaal voor haar derde verjaardag geeft Limburg Startup via de website www.limburgstartup.be maar liefst 50 dagpassen weg om de incubatoren al werkend te ontdekken. “We willen de drempel zo laag mogelijk houden om het netwerk van ondernemers te vergroten”, zegt Marc Beenders, Community Manager van LSU. “Elke incubator heeft zijn eigen thema en expertise. Het kan heel waardevol zijn om eens te veranderen van habitat en nieuwe mensen om je heen te hebben.”

LSU-magazine

En LSU gaat nog een stapje verder in het delen van kennis en informatie: het lanceert een eigen magazine. Met een halfjaarlijkse uitgave van het LSU-magazine, telkens goed voor 2500 exemplaren, brengt LSU verhalen over ondernemers, kennisinstellingen, incubatoren en internationalisering. “Het magazine laat ons toe om dieper in te gaan op verhalen en onderwerpen die andere ondernemers of studenten kunnen inspireren en verder helpen”, zegt Marc Beenders. “We willen in deze razendsnelle digitale wereld nog eens de tijd nemen om stil te staan bij waardevolle verhalen die een meerwaarde betekenen voor de community van Limburg Startup. Het LSU-magazine is daar het ideale kanaal voor.” De eerste editie van het LSU-magazine verschijnt op 15 maart 2019 en zal zowel off- als online te raadplegen zijn. Voor een papieren versie kan je terecht in de incubatoren, bij scholen of partners. Je kan ook steeds een exemplaar aanvragen via de website.

“We willen in 2019 over de grenzen heen kijken en brengen het magazine ook tot bij partners buiten Limburg én Vlaanderen. We zetten hiermee ook de eerste stappen richting Nederland. De gesprekken zijn al lopende en de motivatie en wil is in beide landen zeker aanwezig. Hoe uitgebreider het netwerk wordt, hoe waardevoller het is voor het ondernemerslandschap in Limburg, Vlaanderen maar ook buiten onze eigen landsgrenzen. Net daar willen we in 2019 extra op inzetten”, zegt Marc Beenders.

Over de grenzen heen

In 2019 wil LSU de grenzen wegdenken en haar eerste internationale stappen zetten. “Er werden al enkele goede contacten gelegd met Nederlands Limburg. En we gaan nog een stapje verder want er werd ook al intensief gesproken met collega’s in Singapore, Duitsland en Zuid-Afrika. Door deze connecties willen we ons netwerk verstevigen en start-ups snel tot bij de juiste mensen brengen. Daar willen we het komende jaar ook verder op focussen. Ik ben ervan overtuigd dat we samen nog heel wat straffe dingen kunnen bereiken. We hebben elk onze eigen aanpak en manier van werken, en net daarom kunnen die samenwerkingen heel impactvol zijn. Zo kunnen onze ondernemers heel wat leren van de Nederlandse hands-on mentaliteit en vergaarde kennis, en zij kunnen op hun beurt ook heel wat leren van onze opgebouwde expertise en manier van werken. Samen zou dit wel eens tot mooie internationale opportuniteiten kunnen leiden”, zegt Marc Beenders.