
LRM-magazine II: “Ik floreer in een familiebedrijf als Impermo”
Twaalf jaar geleden startte Ann Gijsens op de Financeafdeling van de Limburgse tegelhandelaar Impermo. Een carrièreswitch waarmee ze op zoek was naar een betere work-lifebalans in een 9 to 5-job. Drie jaar later wordt ze door de familie achter Impermo gevraagd om CEO te worden, een functie die ze tot vandaag de dag met veel passie uitvoert. “Ann was voor ons een vanzelfsprekende keuze.”
Impermo is een rasecht Limburgs familiebedrijf met hoofdkantoor in Sint-Truiden. Silvie, Filip en Luk Stultjens stonden als vierde generatie aan het roer van het bedrijf wanneer ze Ann vragen om CEO te worden. Filip: “We zijn als kind opgegroeid in de toenmalige tegelfabriek. Op woensdagnamiddag zat ik liever op de heftruck dan achter mijn boeken (lacht).”
“We zijn met andere woorden alle drie nauw betrokken met het bedrijf, ons hele leven al. Maar toen we meerdere vestigingen begonnen te openen en het bedrijf fors groeide, merkten we dat het niet simpel is om met drie personen aan het hoofd te staan en elke beslissing samen te nemen. Daarom hebben we Ann naar voren geschoven als CEO.”
Ann: “Ik bouwde een managementteam uit waar Silvie, Filip en Luk tot twee jaar terug ook deel van uitmaakten. Nu rapporteer ik om de veertien dagen aan hen. Daarvoor maken we een halve dag vrij. Ik breng hen op de hoogte van alle lopende zaken en we maken samen beslissingen op beleidsvlak. We vormen met ons vier echt een team.”
Silvie: “Ondertussen zijn Luk, Filip en ikzelf nog altijd actief in het bedrijf. Filip denkt mee op het vlak van logistiek, gebouwen en facilities. Luk zijn interesse gaat vooral naar onze collecties, aankoop en marketing. En ikzelf focus nu op de decoratie en aankleding van onze toonzalen.”

WEDERZIJDS VERTROUWEN LAAT BEDRIJF GROEIEN
Ann: “Toen ik startte bij Impermo had ik nooit verwacht dat ik uiteindelijk CEO zou worden. Nu vind ik het heel uitdagend dat ik niet alleen nog Finance doe, maar op algemeen vlak meedraai. Ook mijn man zag initieel niet aankomen dat de aansturing van het hele bedrijf iets voor mij zou zijn. Toen ik hem vertelde dat ik gevraagd was om CEO te worden, zei hij: ‘Ann, dan moet je wel alles weten en snel beslissingen kunnen nemen’ (lacht). Nu weet ik dat ik ervan hou om me in alles te verdiepen, bij te leren en problematieken uit te spitten.”
Silvie: “We hadden dan ook alle vertrouwen in Ann. En ook: we hadden persoonlijk een echte, goede klik. Toen we merkten dat een bedrijf in volle groei niet geleid kon worden door drie bazen, kwamen we van nature uit bij Ann.”
Ann: “Die persoonlijke klik is voor mij ook heel belangrijk. Het maakt dat we elkaar vertrouwen en snelle stappen kunnen zetten om het bedrijf te laten groeien. Ik ben een heel menselijk persoon en heb die connectie nodig om mijn job goed uit te oefenen. Ik floreer in een familiebedrijf, maar zou hetzelfde niet kunnen of willen in een grote corporate.”
Filip: “Het was toch wel een emotioneel moment toen we Ann tijdens ons kerstfeest voorstelden als nieuwe CEO. Maar we wisten waarvoor we het deden. Je mag je ego niet in de weg laten staan van de doelen van je bedrijf. Als ik kijk op de stappen die we ondertussen gezet hebben, weet ik dat we de juiste beslissing hebben gemaakt.”
Ann: “De laatste twee jaar zijn de zaakvoerders niet meer dagelijks actief maar blijven ze betrokken bij elke stap die het bedrijf zet. Elke nieuwe winkel helpen we klaarzetten met ons vieren. Het laatste bloempotje zet Silvie op haar plaats, de laatste lamp richt Filip eigenhandig af.”

DRIE KEER MEER TERRASTEGELS IN 2020
Luk: “De afgelopen jaren waren en zijn ook voor ons uitdagend geweest. Al was het coronajaar 2020 qua omzet een van onze beste jaren. We mochten als winkel openblijven en schakelden snel om klanten telefonisch of via chat verder te helpen. Iedereen die thuis zat, sloeg aan het klussen. Ik gok dat we drie keer meer terrastegels hebben verkocht dan normaal. Mentaal was het geen gemakkelijk jaar, maar we zijn het al bij al goed doorgekomen.”
Filip: “De huidige economische crisis is een grotere uitdaging. De prijzen van gas, elektriciteit en bouwmaterialen zijn kosten waardoor klanten hun bouwproces uitstellen of in de laatste stappen dienen te besparen. En laat de tegel nu net een van de laatste stappen zijn in het bouwproces.”
Luk: “Aan de andere kant willen we niet te pessimistisch zijn. Zo maakt de overheid een groot budget vrij voor renovaties van vloeren in combinatie met vloerverwarming. Dat zou voor ons interessant kunnen zijn. In onze 120-jarige geschiedenis doorzwommen we al meer woelige watertjes.”
Ann: “We volgen zo’n veranderingen nauw op en proberen ons hierop voor te bereiden en erop in te spelen. Gelukkig ben ik een goede slaper die niet snel haar slaap laat. Al ben ik wel heel erg bekommerd om mijn mensen. Moet ik bijvoorbeeld moeilijke beslissingen communiceren, dan kan ik daar wel van wakker liggen. Dat is weer de mensenmens in mij die naar boven komt.”
En hoe zit dat nu met die work-lifebalans die Ann ging zoeken bij Impermo? Ann: “Van een 9 to 5-job kan je niet echt spreken (lacht). Maar ik ervaar dat absoluut niet als storend. Ik vind het net stresserend wanneer ik volledig afgesloten ben van het werk. Ik bewaak voor mezelf de balans en kan thuis even goed genieten van een gezellige avond met mijn familie of vrienden. En zie ik dan toch een mail binnenkomen die ik wil beantwoorden, dan doe ik dat snel zonder dat mijn gezelschap het door heeft (lacht).”
NO-BRAINER OM MET IMPERMO IN ZEE TE GAAN
Gunter Plevoets, Head of Corporate Lending, is Impermo’s aanspreekpunt bij LRM. “Ze klopten bij ons aan omdat ze sneller wilden groeien dan één of twee winkels per jaar. We verleenden hun daarvoor een achtergestelde lening. Voor mij was het een no-brainer om met Impermo in zee te gaan. Het is een mooi, gezond bedrijf dat veel werkgelegenheid creëert en hun cijfers heel nauwgezet kan aanleveren. Dat zij als familiebedrijf al zoveel jaren blijven groeien in een moeilijke sector, maakt dat het plaatje voor mij en LRM helemaal klopte.”
