News - 26/02/19

Start-up Mobietrain haalt één miljoen euro kapitaal op voor mobiel leerplatform

Jong bedrijf wil bedrijven in Europa en het Midden-Oosten aanzetten om mobiel te leren

MobieTrain, een mobiel platform voor gepersonaliseerde leertrajecten, haalt in een kapitaalronde één miljoen euro op bij de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM, ING en enkele private investeerders. De innovatieve start-up vestigt zich op C-mine Crib in Genk. Het mobiele leerplatform zet de mobiele gebruiksvriendelijkheid op de eerste plaats en biedt bedrijven een zeer persoonlijk en dynamisch leertraject aan voor hun medewerkers. Het jonge bedrijf heeft al snel een uitgebreid klantenbestand in de retailsector verworven waar ze haar leiderschap positie wil versterken. Mobietrain  wil zich nu ook een weg banen in andere sectoren. In 2019 wil het bedrijf stevig groeien, haar team verdubbelen en het verse kapitaal gebruiken om het leerplatform nog verder te verdiepen en professionaliseren.

Mobietrain, opgericht in 2015, wil leren leuk, uitdagend en vooral doeltreffend maken. Het bedrijf biedt gepersonaliseerde leertrajecten op maat via een platform dat helemaal gericht is op gemakkelijk gebruik via je smartphone of tablet. Door middel van ‘gamificatie’ zorgt het tijdig voor nieuwe triggers, spelletjes en tests zodat de kennis beter blijft hangen en op een inspirerende manier wordt opgefrist. Het bedrijf wil artificiële intelligentie combineren met social learning om op die manier elke gebruiker op het juiste moment steeds een gepersonaliseerde training aan te bieden.

Mobietrain is ambitieus en wil zich duidelijk onderscheiden van traditionele leerplatformen door de klanten de mogelijkheid te bieden om razendsnel te reageren op nieuwe tendenzen en situaties die zich voordoen. ”Wij willen ervoor zorgen dat bedrijven hun werknemers makkelijk nieuwe kennis of inzichten kunnen bijbrengen zonder daar overbodig veel tijd en geld in te steken. Gedaan met urenlange opleidingen waar je na een tijdje door de bomen het bos niet meer ziet”, zegt Guy Van Neck, CEO Mobietrain. ”Wij gaan voor een persoonlijk leertraject dat perfect aansluit bij het DNA van het bedrijf, de doelstelling van het leertraject en het individu. Wij bieden onze software aan en bedrijven krijgen de kans om een eigen mobiele leerapplicatie te bouwen. Lanceert een bedrijf bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwe dienst, dan krijgen de medewerkers een halve dag opleiding die vervolgens wordt aangevuld met uitdagende quizjes en vragen in de app. Vroeger zouden ze hier drie dagen opleiding voor uittrekken en dan nog komt de boodschap niet altijd helemaal over. De werknemers kunnen bovendien op eender welk moment hun kennis testen of bijschaven via de app op hun smartphone of tablet. Door middel van ‘gamificatie ‘ kunnen ze elkaar uitdagen of gewoon info vergaren. Zo krijgen ze op een toffe manier de belangrijkste must-knows van een nieuw product of dienst erg snel onder de knie.”

100 000 gebruikers

Het team verhuist naar C-mine Crib en wil daar ook snel uitbreiden. In 2019 wil de start-up groeien van acht naar vijftien personen zodat ze verder kunnen focussen op de marketing en de internationale uitrol van het platform. “We zijn al erg actief in de retailsector én we willen hier onze positie nog versterken binnen Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Maar ons platform is natuurlijk toepasbaar in elke sector, denk maar aan de automobiel of bankensector. Daar ligt dus ook nog een immens groeipotentieel. En niet alleen in België, we willen de komende maanden sterk inzetten op de lancering in Europa en ook het Midden-Oosten staat op onze radar. We starten er meteen mee want volgende week kan je ons terugvinden op het Mobile World Congress in Barcelona”, zegt Guy Van Neck.

Grote merken zoals Vans, Massimo Dutti, Zara of Albert Heijn zijn al fervente gebruikers van het platform. Op dit moment zijn er al meer dan 10 000 gebruikers in tien verschillende landen actief op het platform van Mobietrain om zich bij te scholen of om simpelweg nieuwe producten of processen te leren kennen. Tegen het einde van 2019 moet de teller op 100 000 gebruikers staan. “Mobietrain is een veelbelovend bedrijf dat een snelle groei kent. We geloven sterk in het potentieel van Mobietrain en in de nood van bedrijven om werknemers snel en efficiënt kennis te kunnen bijbrengen via een digitale én persoonlijke toepassing”, zegt Tom Aerts, Head of Smart Services & Manufacturing bij LRM.